Deltakere fra hele landet, inspirerende foredragsholdere og positive nyheter satte sitt preg på medlemsmøtet til hyttebransjen.

– Denne samlingen bød på både strategisk planlegging og inspirasjon, samtidig som den understreket behovet for samarbeid og innovasjon for å møte tøffe tider i bransjen, sier NOHFs styreleder Stine Karlsen.

En solid tropp møtte mannsterk opp på Kringler gård da NOHF inviterte til medlemsmøte.
Eksplosiv salgsøkning under pandemien, usedvanlig rask økning i trevarepriser, lange leveringstider, brutal salgsnedgang etter pandemien og et ekstremt fokus på bærekraft. Dette var bakteppet for flere av foredragene under medlemsmøte.

«En bransje som har vært gjennom noen brutale runder i tørketrommelen de siste årene» ble det så treffende sagt.

Gode nyheter fra økonomieksperten

Men det var gladnyheter på menyen under medlemsmøtet og det var flere som kunne melde om betydelig bedre vær i horisonten. Sjefsøkonom Kjetil Olsen i Nordea var klar på at 2025 ville bli en opptur for hele den norske økonomien – inkludert hyttebransjen.

– Vi tror bunnen for byggeaktiviteten i Norge nærmer seg bunnen og det er et oppsving på gang allerede. Nordea spår to rentekutt til neste år og mener dette vil føre til øking i byggeaktiviteten, slo han fast.

Olsen tok for seg faktorene som ligger til grunn for Norges Banks beregninger, og ulikheter sammenliknet med Sverige.

Stor hytteinteresse hos Finn.no

Finn.no var også på besøk. Johan Eriksson rapporterte om stor interesse for hytter, og ga sine beste råd for hvordan hyttetilbyderne kan lage de beste annonsene på plattformen han representerte. Budskapet var klart: Det lønner seg å prioritere bildene.

Hemsregler
Advokat Ola Asbjørnsen tok for seg regelverket for hytter med hems. Han hadde gode råd til hytteprodusentene om hvordan de kan utnytte hemsen smartest mulig, uten å gå på tvers av gjeldende regelverk. Også her var budskapet tydelig: Ikke marker hemsen som målbart areal og fjern dører og vegger fra tegningene.

En tøff prosess
Arve Noreng fra Faun Gruppen var invitert for å gi sin vurdering av status for bransjen. Noreng kunne fortelle om en beinhard prosess i hans konsern de siste årene, med salgsnedgang og oppsigelser.
– Det er krevende å måtte redusere arbeidsstokken. Men vi var tvunget til å ta grep i 2022. Alternativet hadde jo vært at alle hadde mistet jobben sin, sa han. Faun Gruppen har redusert sin administrasjon med 46 % siden 2022.

Noreng ga også sin analyse om hva han tror blir «normalsalg» fremover. Han kunne fortelle at 4500 solgte nye hytter var «normalen» i årene før pandemien. Fremover tror han 3500 til 4000 hytter blir standarden fra 2026.
– Bransjen må være forberedt på svingninger, vi må stå sammen og vi må være endringsvillige, sa han.

Ny digital plattform
Hans Bakker fra det nyetablerte selskapet Second Home fortalte om sin digitale plattform for salg av hytter til utenlandske kunder. Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannia og Nederland er de mest aktuelle landene hvor kunder vil omme fra fremover.
Bakker fortalte at det er mangel på utleieenheter i f.eks. Trysil. I denne kommunen er hver fjerde kjøper av hytte utenlandsk. Second Home skal være en plattform hvor aktuelle hyttekunder i utlandet finner alt de trenger å vite om hytte i Norge. Det vil også bli arrangert visningsturer.

Ellers deltok Kjell Solbakken fra «klyngesamarbeidet» i Gudbrandsdalen, det ble opplyst om prosessen med godkjenning av panel på bad og Kristian Thomassen lærte medlemmene alt de ikke visste om kunstig intelligens.